Myggfritt

 


Den bästa temperaturen i ett frysskåp är -18°.
Idag har det varit -36° här, och "känns som"-temperaturen: -40°.
Nästan dubbelt så mycket som i ett frysskåp.
Det är Kallt. Eller ja... Myggfritt, som vi säger.
Och VACKERT! Överjordiskt vackert! Vi bor i en vintersaga, det är ett som är säkert.

Den här veckan har termometern, som alla vet vid det här laget, legat stadigt under 30 minusgrader. Ungefär 30-36 grader här hos oss. Kallare inåt och uppåt i landet. De kallaste ställena har uppmätt runt -43° (med "känns som" -60°).
Idag specifikt har jag varit ordentligt påpälsad..
Tre lager byxor (fodrade leggins, långkalsonger, byxor).
Tre lager överdelar.
Två lager sockar.
Mina underbara vinterskor från Kuoma, som faktiskt höll mina fötter varma trots att jag stannade ute en extra stund efter jobbet och fotade.
Min tjocka täckjacka (såklart), mössa och vantar.
Insåg däremot att jag måste köpa varmare vantar, typ dyrare termovantar. De fodrade fleecevantarna jag har nu pallade inte riktigt den här kylan längre än typ tio minuter.

Denna arktiska kyla håller i sig resten av veckan, men sedan väntas blida. Bokstavligen.
På måndag och tisdag väntas fricking PLUSGRADER!
Det är jävlat inte konstigt att förkylningarna härjar fritt den här vintern! Kallare än -30 i veckan, plusgrader nästa vecka och runt -15 veckan efter det...
Jojofasoner.
Det jobbigaste är att om det faktiskt blir plus nästa vecka så försvinner allt det här otroligt vackra från träden... Dessutom blir det halt och det måste sandas på vägar och trottoarer = brungrått och fult.
Nåja, efter de dagarna väntas lite mer snö också.
En sak är säker: Det här är en mycket spännande vinter..! ;-P











Bilderna fram till hit är fotade i tisdags. Jag åkte ut till Öjebyn för att gå in på MIO, och då passade jag på att låta Canon hänga med.

Resterande bilder i inlägget är fotade idag.
Canon fick följa med och jag passade på att fota lite grann på vägen hem från jobbet.
Så synd att det var så oerhört kallt, annars hade jag tagit gångvägen hem istället för att ta bussen då det var otroligt fint väder.
Tyvärr var det som sagt alldeles för kallt för att en promenad hem skulle vara möjlig.






















































Inom den röda ovalen är min nuvarande lägenhet.
Inom den blåa ovalen är min gamla lägenhet.
Visst flyttade jag långt ;-P
Den gamla lägenheten flyttade jag till 2005 när jag flyttade hemifrån.
Jag bodde där ända  till 2021 då jag tog över den här jag bor i nu.




Ni som följt mig vet redan att jag har en förkärlek till bildbomber.
Ni som nyss hittat hit... ni kommer bli varse om det ;-)

På återseende goa vänner!

6 kommentarer:

Eva i Dalarna sa...

Jag gillar verkligen dina fina vintertider. Här är det minus 20 idag och vackert med snö. Men jag går inte ut!
Ha en fin Trettondagshelg Erica, och lycka till med din nya blogg.

Elisabeth sa...

Dina vinterbilder är verkligen vackra! Ja, kallt har ni det helt klart; det blir speciellt tydligt genom din jämförelse med temperaturen är i en frys. Här hos mig är det inte alls lika kyligt, men helt klart onormalt kallt för denna delen av Sverige.

Erica sa...

Hej Eva!
Tack! Vad roligt att du gillar bilderna. Händerna får lida ett tag efteråt när man är ute med kameran sådana vinterdagar, men det är så värt det :-D
-20 räknas också definitivt som Myggfritt :-D Inget tvivel om saken.
Skönt att man har en varmt och gott hem att gå lite i ide i tills den värsta kylan går över.

Hoppas du också får en fin Trettondagshelg!

Erica sa...

Hej Elisabeth!
Tack! Vad roligt att du tycker det :-)
Ja, tycker just jämförelsen med frysar passar bra. Som du skriver blir det tydligt och bra, och man liksom "inser" på ett annat sätt hur kallt det verkligen är.

Precis; det är kallare än normalt i hela Sverige den här vintern. Tror det var i min väderapp (använder Klart) jag läste att kyla här uppifrån är på väg neråt i landet...
Och vi ska få plusgrader i början av nästa vecka. Jojovinter.

Hoppas du får en mysig trettondagshelg!

Annika sa...

HEJ!
Men NU ska det ju funka med kommentarer och rubbet. SÅ glad att du bytt portal. HOPPAS att du kommer att komma överens med Blogger nu.
Jag är såååååå glad över att du skriver, och att jag kan kommentera!!

NU, MY GOOOOOOOD vilka fina foton! DET syns tydligt hur in i bomben kallt det är. Det är något med ljuset som gör att kylan syns.
Ljuset i bilderna är magi. Älskar det. DET är vinter.

Gissa hur gärna jag hade velat vara där, just sådan kyla som ni har haft nu har jag bara upplever några få gånger. I Stockholm på 80-talet var det några sådana vintrar då det gick ner till -31. Sedan även i Österbotten på sportlov, då var det under -30 också och det knäppte i träet av kyla i min mormors stuga. Tyckte mkt om det.

Tänk att Canon orkade i kylan, att inte batteriet dog direkt. BRA där!! Hur gick det med din iPhone? Orkade den? Eller du kanske inte provade?

SÅ ljuvliga bilder, Erica. Nu ska jag titta på dem igen.

Hoppas att du kommer att känna dig hemma här snart. JAG är iaf glad att du är här.

KRAMAR!!!

Erica sa...

Hej Annika!
Och välkommen hit!
Så härligt att du kan kommentera igen! Vet fortfarande inte vad blogg.se håller på med och varför det plötsligt inte verkar gå kommentera från utlandet. Mailade i början av december; fick inget svar. Mailade förra veckan; har inte fått något svar än...
Men Blogger är ju trots allt Googles bloggportal, och Google är amerikanskt OCH globalt, så jag hade gått upp i atomer om det hade varit problem att kommentera här också.. ;-P
Jag vill rikta ett stort megatack till dig som följt mig genom alla mina bloggbyten genom åren.
Är inte riktigt 100% vän med Blogger än (mest pga vissa saker jag trots allt saknar från blogg.se) men jag är BETYDLIGT mer kompis med den här portalen om jag jämför med Wordpress och dess usla bilduppladdning!

TACK! Vad roligt att du gillade min "lilla" bildbomb här med vinterbilderna!
Jag förstår absolut vad du menar med att man kan "se" kylan. Håller med om att det blir ett alldeles speciellt ljus. Ett ljus som är så överjordiskt vackert att det inte kan mäta sig med något annat. Och vintersolnedgångar är ju dessutom så många gånger vackrare än sommarsolnedgångar!
Yes, -30 är verkligen bitande kyla. Förstår vad du menar med att det knäpper i träet. Så kallt att det känns som det ska gå sönder om man belastar det ens lite grann.
Har sett flertalet videos och bilder på Instagram med personer som dragit ut motorvärmarkabeln till sina bilar, och kabeln är så frusen att den står rakt upp av sig själv.
Många som hade problem förra veckan med att starta sina bilar... även de som haft i motorvämare och till och med någon som haft bilen stående i garage hade problem...
...Och i skrivande stund är det -2 grader... Nästa vecka ska det bli -17.
Som sagt; inte konstigt att förkylningarna duggar tätt den här vintern.. ;-P

Yes! Tappra Canon levererade över förväntan. Inga som helst problem, och faktiskt så upplevde jag inte att batteriet tog slut överdrivet snabbt. Jag var dock inte ute flera timmar i sträck.
iPhone vet jag inte hur eller om den pallat. Jag använde den inte alls, utan bara som Spotifyspelare under tiden jag fotade (och då låg den inne i jackan).
Hade gärna tagit någon bild med den, men då hade jag varit tvungen ta av mig vantarna. Och DET fanns inte på kartan att ens testa.
Mina fingrar var stelfrusna när jag kom in, och då hade jag haft dem på hela tiden.


Varmt Välkommen hit till mitt nya bloggäventyr!
Hoppas du har en toppenfin dag! Och att ni också får lite snö och kyla snart, innan vintern är över.
Stora KRAMAR!