5 appar jag använder mest!

Tjenixen gott folk! 
Hoppas att ni har en fin torsdag var ni än befinner er. 
Min torsdag har hittills bara varit trevlig, med den enklaste lunchserveringen på hela menyn. Potatisburgare och lingonsylt. 

Tänkte att jag i dagens inlägg skulle lista mina fem favoritappar på mobilen. 
Mobilen... som vi använder så mycket idag. Nästan så det är "till allt utom att ringa". Bokstavligen, eftersom mycket tyder på att en stor del av befolkningen föredrar att skicka sms istället för att ringa upp/bli uppringd. 
Man kan såklart argumentera för att vi är alldeles för beroende av mobilerna/skärmarna idag, vilket även jag naturligtvis håller med om. 
Världen har gjort sig alldeles för bräcklig; hypotetiskt krävs det inte mycket för att slå ut oss allihopa. Bara att gå på elnätet och internet. 
Men i alla fall så länge allting fungerar finns det många trevliga saker med våra små fickskärmar också. Många saker som underlättar vår vardag, och sådant som faktiskt ger oss lite glädje. 
Allt som inte fanns tillgängligt genom historien finns nu vid våra fingertoppar. Detta kan såklart också ses som både bra och dåligt. Men det här är mer åt ett positivt inlägg, så jag fokuserar på det positiva. 
Vi träffar människor vi aldrig hade träffat för femtio, hundra, trehundra år sedan. Hitta människor som går igenom precis det vi går igenom i stunden/i livet, vilket kan göra att vi känner oss mindre ensamma. Ja, ni fattar :-) 

Det finns mycket strunt där ute i mobilvärlden, men här kommer i alla fall de fem appar jag gillar allra bäst och som gör min vardag lite enklare. 



BankID

Ja, den här appen "använder" jag ju inte direkt. Inte i den meningen att jag använder de övriga här i inlägget. 
Men den kvalar in på listan av den enkla anledningen att det inte är länge sedan jag fick erfara hur det kändes att inte ha tillgång till just BankID på 2020-talet... 
Det var i början av 2023 som appen behövde uppdateras, men krävde en IOS-uppdatering som min dåvarande mobil inte var kompatibel med. 
Egentligen är det helt sjukt hur mycket idag som ändå kräver att man har BankID! Inklusive logga in på 1177 om man behöver se något i sin journal, provsvar etc. 
Och ja, jag vet att man - även om man inte har tillgång till mobilt bankID - kan använda det på datorn. Men då kan man ju aldrig typ "snabbt kolla något på språng", eller så måste man släpa med sig den där förbaskade bankdosan. 
Jag missar ofta att fylla på mitt kontantkort (ja, jag har kontantkort ;-P) på mobilen, så jag brukar bara snabbt gå in på Halebop i mobilen och fylla på det där. Med betalning via Swish. Det behöver man också BankID till. 
Så det var ärligt det BÄSTA när jag bytte mobil; tillgång till denna app igen! 



Instagram

Hur patetiskt det än låter; så ja, Instagram är i grund och botten min favoritapp. Det är den som används absolut mest på min mobil! 
Ja, jag gillar sociala medier. Jag gillar Instagram. Jag gillar att lägga ut bilder och få inspiration, tips och idéer från andra. 
Jag är hyfsat restriktiv i vilken typ av konton jag följer, så därför är det mesta jag får upp i flödet sådant jag mår bra av. Fungerar naturligtvis inte till 100%, eftersom man alltid får upp saker som "what the f..?" Det går inte att skydda sig mot allt; man måste vara lite "medveten konsument" när det kommer till sociala medier. 
Och med allt detta menar jag inte att jag ignorerar alla dåliga effekter av sociala medier. Jag säger bara att jag försöker ta fasta på de fina saker med Instagram, och att jag älskar att befinna mig där. 



Anyfin

Denna app laddade jag ner i våras, mest för att se om den var något för mig, och det slutade med att jag använder den hela tiden. 
Jag tycker den är toppenbra om man vill skaffa sig stenkoll på sina utgifter och banksaldon. 
"Kan man inte bara gå in på sin vanliga bankapp?" kanske någon undrar. 
Javisst, det fungerar också. Men enligt min erfarenhet hittills har Anyfin en massa funktioner som inte banken (i alla fall min) har. 
Man kopplar sin bank med sina konton till Anyfin (och man loggar in med BankID), så man ser direkt saldot på alla konton där i appen. 
Man kan även lägga till widgets som "Dagar kvar till lön", Spartips, "Spenderat idag", "Spenderat i veckan" med mera. Och min favorit; hur mycket har du att spendera per dag fram till lön. 
Man kopplar lönekontot till den widgeten och så räknar appen ut summa på kontot dividerat med antal dagar kvar till lön. 
Och visst, man kan använda huvudräkning. Men varför göra det svårt om man kan ha det lätt ;-) 
I alla fall; det var svårare än jag trodde att förklara den här appen, men den hjälper verkligen att hålla stenkoll på sina pengar! 



eReklamblad

Det här är också en app som till synes kan tyckas rätt tråkig. 
Men jag satte upp en lapp på min brevlåda för flera år sedan; "Ingen reklam tack", och gillar verkligen att inte få lika mycket pappersskräp. Man blir ju begravd i reklam om man inte har en sådan skylt på brevlådan! 
Det enda som känns lite synd är att man såklart missar alla livsmedelsbutikers blad Veckans erbjudanden också, vilket är en bra grej att titta igenom om man som jag fått lite dille på sparande. 
Men så hittade jag den här i Appstore... en app där alla butikers veckoblad finns samlade. Och de uppdateras till de nya varje vecka. 
Man kan exempelvis få upp alla reklamblad, eller så kan man lägga in sina favoritbutiker eller de butiker som finns i ens närhet. Och så får man upp reklambladen från just dem. 
Allt samlat på samma ställe. Favorit.




Spotify

Och så sist men inte minst... Spotify! 
Det senaste året har jag rensat en massa bland streamingtjänster och dylikt. Tagit bort de jag använder minst alternativt de dyraste. Har två (2) kvar, men funderar på att ta bort en av dem. 
MEN däremot finns det en sak som stannar, och det är Spotify! 
Tror jag måste ändra vilken app som används mest i min mobil. Tror faktiskt inte det är Instagram, utan Spotify. Vet inte hur jag skulle klara mig utan, om jag ska vara ärlig... 
Lyssnar på poddar på jobbet, när jag är ute och går, när jag är ute med kameran. 
Lyssnar på musik varje gång jag sätter mig på bussen. 
Jag lyssnar så mycket på Spotify att jag uppenbarligen sliter ut ett par hörlurar på ett halvår... ;-P 




Vilka är Dina favoritappar? 
Vilken app använder du mest? 
Finns det någon app du absolut inte skulle klara dig utan? 

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Haha, Instagram är min favoritapp också! Skulle jag mäta hur mycket tid jag lägger på varje app skulle Instagram vara i topp med stor, stor marginal.

Precis som du använder jag (förstås, får man nästan säga) BankID mycket, och till den även Swish. När jag beställer saker på nätet, köper biljetter hos SJ eller bussbiljett i kollektivtrafiken betalar jag alltid med Swish. Har ett eget Swish-konto som är kopplat dit. Dessa appar skulle det vara mycket svårt att klara sig utan!

Förutom dessa appar använder jag SVT Nyheter ganska mycket, och SR Play (Sveriges radios app).

eReklamblad låter som en smart och användbar app. Jag har också en lapp med "Ingen reklam, tack" på min brevlåda, men är fortfarande intresserad av att se erbjudandena och måste därför klicka runt bland alla olika butikers sidor. Dagens I-landsproblem kanske kan få sin lösning om appen finns för Android också.

Erica sa...

Hej Elisabeth!
Ursäkta mitt sena svar. Som jag klagade av mig på Instagram igår så fungerade inte internet här, och det blev ett långt stopp (någon gång idag på eftermiddagen kom det tillbaka).

Instagram ja! Där lägger man en hel del tid... :-) Lätt ;-P beroendeframkallande, men jag älskar den!

Ja! BankID. Rent krasst är det ju så idag att vi inte klarar oss utan BankID. SÅ mycket ställen/tjänster där man måste legitimera sig digitalt idag.
Kan bara försöka föreställa mig vilket h-vete det är för en person som flyttar till Sverige idag; innan hen hunnit få ett personnummer...

Nyhetsappar låter som en bra idé att ha i sin telefon. Jag hade SR (tror jag det var) ett tag under pandemin, men av någon anledning tog jag bort den efter det.
Edit: Oj! Precis när jag skrivit sista meningen kollade jag min mobil, och jag hade inte plockat bort appen.
Var så länge sedan jag använde den att jag glömt bort att det fanns där, haha ;-D

eReklamblad är en toppenapp! En simpel idé, men sååå underlättande i vardagen! Man slipper bli begravd i pappersreklam och man har allt samlat på ett och samma ställe (och man har alla blad med sig när man åker och handlar).
Du får kolla upp ifall den finns som Androidversion :-) När jag snabbgooglade fick jag upp att det verkar som att den finns där också.
Men annars finns det säkert någon liknande för Android.


Ha en toppenfin helg!

Annika sa...

Ja, det går ju att se vilka appar man använder mest också, hihi!
Bank ID har inte jag, förstås. MEN om jag bodde i Sverige skulle den nog var en app jag använde mkt. Eller så här, det är väl omöjligt att inte använda den, haha.
Instagram, jaaa!! Absolut. Spenderar mkt tid på Insta. Gillar ju insta massor.
Spotify, ABSOLUT!!! Skulle inte vilja vara utan den appen för allt i världen. Har många spellistor där + som du säger, PODDAR!!
Sveriges Radio kan jag lägga till över mina mest använda appar också, lyssnar mkt på dem.
Har mina mest använda appar på första sidan på min mobil.
Dagens Nyheter läser jag varje morgon på min lur, så den ligger på första sidan, fast i en nyhetsapp. jag har insta på förstasidan också, men i en fotoapp.
Sen förstås mobilens kamera. Men jag vet inte om det räknas precis.
Har en app som räknar mina steg också som jag är lite besatt av.

Nu ser din layout här på bloggen mkt bättre ut. Gillar!!

Kramar!
Har motsvarigheten till Swish, som här i US heter Venmo.

Erica sa...

Hej Annika!

Jajamänsan, sånt går ju kolla upp om man vill veta exakt hur mycket man använder mobilen. Vet inte riktigt om jag vill det, hehe ;-P

BankID ja. Precis; omöjligt att INTE ha den om man är bosatt i Sverige.
Jag tycker synd om de människor som precis flyttat hit och inte hunnit få ett personnummer än. The struggle is real, som man brukar säga...
Allt(!), så gott som, kräver legitimering med BankID.

Instagram. Yes, där spenderar man nog mer tid än vad som är riktigt hälsosamt :-P Men det är så kul! Och är man bara lite "medveten konsument" så får man ju trots allt mer av det härliga med appen än det negativa :-)

Spotify är verkligen oumbärligt! Gick faktiskt in och kollade aktiviteten på just Spotify i relation till andra appar och JA, definitivt mest använd!

Att ha de mest använda på förstasidan är väldigt smart. Lättåtkomligt och smidigt (speciellt om man har mycket appar så man har flera sidor).
Instagram har jag till och med fäst längst ner på skärmen... Den som är "fast" även om man bläddrar mellan sidorna. Där har jag telefonen, sms, mail... och Instagram ;-)

Oh! KAMERAN ja! Den tänkte jag inte ens på! Men ja, DEN är ju också flitigt använd.
Stegräknaren skulle jag kunna tänka mig att det är många som använder.

Venmo har jag hört om. Gissade att det var motsvarigheten till Swish. Jag älskar verkligen den som hittade på detta koncept!
Speciellt nu när bara fler och fler företag ansluter sig till att man kan betala med det online. Går verkligen så snabbt och smidigt (kanske FÖR smidigt, men men ;-))


Vad roligt att du gillar hur bloggen blev.
Måste nog tyvärr säga att jag gillade utseendet på den förra bättre; men störde helt enkelt ihjäl mig på Läs mer-funktionen. Så det fick blir såhär :-)

Hoppas du får en toppenfin helg!
Kramar!!