3 saker som borde vara billigare!

Det är dyra tider nu. Ja, som vi alla vet och har erfarit.
I det här inlägget tänkte jag lista tre saker jag önskar vore billigare.
Nej, det är inte det uppenbara som bensin, mat och hyra. Det är såklart dyrt, men tänkte fokusera på några andra saker. Sådant som var dyrt även innan inflationen.
Något man egentligen inte behöver, men som jag alltid önskat ner i pris.
Jag hade nämligen inte tänkt att det här skulle bli ett tungt samhällsinlägg, därav saker som inte är viktiga för överlevnaden.
Ville mest inflika denna disclaimer, eftersom det här trots allt är sociala medier/internet. Kör man inte med disclaimers kontras allting alltid med "men det HÄR då, är inte det viktigare, va va va..??"
Nu har jag visserligen läsare från den bra delen av internet! Ni är bra på att analysera, läsa mellan raderna och förstår begreppet "målande text".
Men bloggen är öppen och man vet aldrig vem som hittar hit :-P



Sällskapsspel

Den här julen var det (tydligen) sällskapsspelet som var Årets julklapp, och även om jag haft dessa tankar förut så dök de upp igen när jag befann mig mitt ute i julhandeln...
Varför är sällskapsspel så DYRA??
I en tid då alla är så oroliga över det här med skärmar och att vi tappar vår sociala förmåga, och att den här typen av spel är så bra för just det sociala... varför kostar de så mycket??
Borde de inte istället vara billigare, så att fler har råd att köpa  något då och då?
Ja, absolut. Jag fattar hur kapitalism fungerar. Men som sagt; det är en tanke. 




Böcker


Här har vi någon jag alltid önskat vore billigare... böcker!
Samma här som ovanstående punkt; idag är hela samhället så djupt bekymrad över skärmarnas inverkan på oss. Samtalet går hett om till exempel minskning av skärmanvändande i skolan till förmån för böcker. Det här är dock inte ett debattinlägg i den frågan, och jag tar inte ställning här. Det får bli en annan gång. Var bara ett exempel.
Jag älskar böcker. Men de är så förbaskat dyra! En inbunden bok kostar ju lätt över 250 kr, upp mot 300 kr. Köp två och du är uppe i så gott som sexhundra spänn.

Och såklart vet jag att det finns den fina verksamheten Bibliotek. Låna allt du bara hinner helt gratis.
Det ÄR naturligtvis ett toppenställe; ett av mina favoriter som barn/ungdom. Men rent krasst gillar jag känslan att köpa hem en ny bok som är min och jag därmed får behålla så länge jag vill.
Dels för att jag är periodläsare och ibland kan det ta mer än två veckor att läsa ut en bok (bibliotekslån brukar väl vara typ två veckor? I alla fall sist jag lånade, för länge sedan).
Dels vill jag gärna stötta Författare genom att faktiskt köpa deras böcker. Här vet jag också att de får en liten ersättning även för varje utlåning av deras böcker. MEN det är en otroligt liten ersättning, och den är såklart större vid köp.
Köp second hand, kanske ni säger nu.
Och ja, det gör jag också då och då. På second handbutiker säljer de ofta böcker för typ fem eller tio spänn styck. Men återigen... vid sådana köp får ju Författaren definitivt ingen ersättning.
Säg att en bok säljs i en bokhandel vid ett tillfälle. Då får författaren betalt (om än lite) för det köpet.
Sedan säljs samma bok vid tio olika tillfällen på loppis. Då har elva personer läst den, men författaren har bara fått ersättning för en (1) försäljning.
Kan inte hjälpa det... Det är bara sådana här tankebanor som far genom min hjärna med jämna mellanrum.

Jag är också fullt medveten om att vad jag skriver i den här punkten - mina tankar om detta - lite grann motsäger varandra. Jag vill att böcker ska vara billigare, men jag köper böcker för att jag vill "stötta" författarna där ute som förser oss med alla möjliga världar att fly in i.
Det är som sagt bara en tanke, eller kanske mest en önskan som jag har.
Att böcker var billigare.
Köper Du böcker?
Tror du att Du skulle köpa fler böcker om de vore billigare (typ permanent halva priset jämfört med idag)?




Busskort/kollektivtrafik


Behöver jag ens skriva någon motivation här..? ;-P
Jag tror absolut att fler skulle börja åka (mer) buss om kostnaden gick ner.
Visst; det är inte extremt dyrt beroende på var man bor i landet. Men jag tycker definitivt det är för dyrt.

Tänker som så; att om kollektivtrafiken på allvar ska kunna konkurrera med biltrafiken så borde det ju i alla fall vara så att man sparar pengar på att åka buss vs att ta bilen. Plus såklart att kollektivtrafiken måste byggas ut KRAFTIGT i HELA landet! Men denna punkt handlar främst om kostnaden.
När jag kör själv använder jag inte bilen sådär extremt mycket varje månad. Jag kör till och från jobbet samt till matvarubutiker (storhandling). That´s pretty much it.
Jag klarar mig därmed på en (1) tank i månaden, och då tankar jag för ca 650-670 kr (har en liten, bränslesnål kombi med liten tank).
Ett 30-dagars periodkort på lokaltrafiken här i Piteå kostade 660 kr fram till nyårsafton. Från första januari höjdes priset till 682 kr.
Så jag vinner egentligen ingenting ekonomiskt på att åka buss. Att jag gör det är ren bekvämlighet.
Visst, eftersom jag inte ställt av bilen så betalar jag typ tvåhundra spänn i försäkring, men det är rätt överkomligt tycker jag. Och eftersom min bil är äldre än 30 år är den skattebefriad, så där drar den inte ens pengar längre.

Tyskland införde under 2023 ett busskort som täcker kollektivtrafik i hela landet för, i svenska pengar, ca 500 spänn. Varför kan inte Sverige införa något sådant?? Jag älskar verkligen den idén!!
Jag menar; Sverige har ju ändå haft ett rykte om sig om att vara progressiva, miljötänkande och ligga långt fram teknologiskt. Det borde väl kunna få till något som ett Sverigekort, eller?



Så. Det var alltså mina tre saker jag önskar vore billigare. Som sagt; förutom livsnödvändiga saker som mat, hyra och liknande. Sådana saker tror jag nog hundra procent av befolkningen skriver under på just nu.
Hur är det med dig? Har du något speciellt du önskar vore billigare?
Håller du med om mina punkter, eller har du kanske något jag inte tänkt på?



Jag avrundar nu och säger Trevlig kväll och På återseende!




P.S. Som ni märker har jag bytt designtema här på bloggen.
Det störde mig så mycket att varje inlägg hade en "Läs vidare"-länk, men det verkar som att typ alla hyfsat fina temat på Blogger har den funktionen. Störande, men jag gillar bättre när man kan läsa hela inläggen direkt, så vi kör på detta tills vidare.
Har också inställt på att det ska visas 14 inlägg på startsidan, men av någon anledning verkar det bara visas typ två, med en "Äldre inlägg"-länk längst ner. Igen; störande.
Alltid är det då någonting som ska krångla med en blogg ;-P
MEN det fungerar felfritt att blogga, bilduppladdningen här är helt okej och det fungerar att kommentera. Så hittills har ändå Blogger
1-0 mot blogg.se... :-)

2 kommentarer:

Annika sa...

Ja, varför är sällskapsspel så dyra ... De är ju verkligen det. Och det är KUL att spela just brädspel. Jätteroligt är det.
Ett bra sätt att föra folk tillsammans. OCH ett bra sätt när man vill få ngn att lägga bort mobilen.

Böcker är dyra. Och äldre böcker nästan skänkes bort. Böcker säljs för ingenting på loppisar etc.
Laddar ner mina böcker numera. Fast de är nästan lika dyra att ladda ner som en fysisk bok kostar.

Visst är det dyrt med busskort. I Sthlm köper jag nästan alltid månadskort på SL, det kostar nästan 1000SEK numera. Lokaltrafiken borde vara billigare eftersom man ju uppmuntrar folk att ta den, och ställa bilen.

Kommer du att börja använda din bil i sommar igen? Mina föräldrar brukade alltid ställa av sin bil under vintern också.

Kram!

Erica sa...

Hej Annika!

Ja, eller hur! Jag förstår inte heller varför de måste vara så dyra! Speciellt med tanke på all debatt nu om risken med skärmar osv så borde väl sådant som uppmuntrar till social interaktion i verkliga livet vara billigare.
Vore det billigare kanske fler exempelvis barnfamiljer ha råd att köpa fler sällskapsspel (finns ju hur mycket som helst). Win för minskningen av skärmtiden. Win för barnen. Win för familjernas gemenskap. Win för "sociala färdigheter".
Win-Win-Win-Win med andra ord :-D

Och böcker ja! SÅ dyra; speciellt som man alltid hittar en 10-15 st man vill ha när man går till bokhandeln... Och som sagt; här är jag så kluven. Jag vill att böcker ska vara billigare av rent egoistiska skäl. Men samtidigt vill jag bidra till att författare får betalt för sitt hårda arbete.

Men Wow! Har aldrig tänkt på vad böcker kostar att ladda ner, men jag hade aldrig gissat att priset nästan var som att köpa en fysisk bok. Det känns ju också helt sjukt!
Jag kan ändå förstå rimligheten att fysiska böcker är dyrare (även om jag inte gillar det). De ska ju ändå tryckas, bindas, skapa och få omslag osv. Digitala böcker borde definitivt vara ett billigare alternativ! Rimligtvis i alla fall.
Synd att "rimligt" inte riktigt går hand i hand med kapitalismen.. :-P

Priset på busskort. Pust och blä!
Precis; så konstigt att det inte är billigare. Speciellt då vi vet hur det är ställt med klimatet och att vi måste hitta miljövänligare alternativ.
Å andra sidan har vi ju i det här landet ett gäng klimatförnekare vid makten just nu.
Den blåbruna sörjan vars viktigaste frågor är billigare plastpåsar, snus och fossilbränsle.
.
Jag googlade lite snabbt och såg att från och med nu i januari kostar ett månadskort på SL i Sthlm 1020 kr... Så det har passerat tusenlappen..! *Insert Förskräckt Emoji*
Här är det tack och lov inte lika dyrt. Men pissigt vore det väl annars, då vi har långt ifrån lika många linjer och avgångar. Däremot har vi betydligt mycket bättre nu än när jag var yngre.
Då gick lokaltrafikslinjerna en gång i timmen.
Nu går de en gång i halvtimmen *Tumme upp*

Ja, förhoppningsvis kommer jag att börja använda bilen igen. Det är planen i alla fall (i alla fall på somrarna).
Måste bara fixa till den för att se om den funkar eller om jag behöver skaffa en ny (den här ju trots allt 31 år i år. Måste också besiktiga den innan den får ge sig ut i trafik.
Smart att ställa av bilen den årstiden man inte använder den. Kom tyvärr aldrig för mig att göra det, men just nu tänker jag att det inte spelar jättestor roll.
Oftast ställer man ju av en bil för att slippa stå och betala skatten när man ändå inte använder den. Och min gamla lilla pärla är skattebefriad. Så den kostar i princip ingenting där den står.
Är ju visserligen försäkringen, men det är inte mycket pengar.


Tack för dina kommentarer!!
Stora kramar!