Förskola vs Dagis

Information: Det kan hända att det kommer ett inlägg då och då på den här bloggen som är direkt hämtat från min gamla blogg. Anledningen är helt enkelt att jag vill ha dem även på denna blogg. Det kan också vara så att jag gillar den text jag en gång fick till, och känner att jag inte skulle kunna få till det på samma sätt genom att skriva ett nytt.
Idag blir det ett sådant inlägg.
Om förskolan
.


Hur länge tar det egentligen innan något är helt etablerat i samhället?


Har blivit mycket bättre de 2-3 senaste åren, men så många säger fortfarande "Dagis".
Jag kan acceptera felsägningar några år efter att något nytt införst... MEN det är EN KVARTS SEKEL sedan Dagis byttes ut mot Förskola.
Det är bokstavligen en kvart sekel - 25 år i år.
En hel generation har hunnit växa upp efter att Dagis försvann!
Ingen inom Gen Z har gått på Dagis.
Gen Z börjar ungefär 1995-96. Dagens Förskola infördes 1998.
Så ja, okej då. De allra allra äldsta inom den generationen hann gå kanske 1-2 år på dagis, om de började vid 1 års ålder.
Men de är uppvuxna med Förskola.
Är man född 1997 är man nu - 2023 - tjugosex år gammal. Närmare 30 än 20. Är man född 1997 har man aldrig gått på Dagis.
 
Så jag undrar; hur länge tar det?
Sa man fortfarande Folkskola på 80-talet?
Använde människor fortfarande ordet Folkskola med hänvisning till "Det har aaaalltid hetat så faktiskt!" eller accepterades det att Grundskolan infördes på 60-talet? Hur länge tog det för befolkningen att acceptera att Folkskolan inte längre fanns?
 
För att nej; det handlar inte bara om ett namnbyte från Daghem till Förskola. Om det varit fallet hade jag kunnat acceptera att folk sa Dagis.
Men...
Förskolan ligger under Skolverkets paraply.
Det gjorde inte Dagis.
Förskolan har en egen läroplan.
Det hade inte Dagis.
Förskolan är en pedagogisk verksamhet.
Dagis var, rent krasst, barnpassning.
 
Förskolan innehåller både Barnskötare och Förskollärare.
Barnskötare som i huvudsak har hand om barnens omvårdnadsbehov, och Förskollärare (med 3,5 års universitetsutbildning!) som i huvudsak har hand om pedagogiken och barnens lärande.
Bara för att Förskolan idag är underfinansierad, för stora barngrupper och brist på Förskollärare trollas den inte automatiskt tillbaka till Dagis.
Verksamheten har fortfarande samma krav på sig att leva upp till läroplanen (för närvarande Lpfö 18).
Här vill jag också bara flika in: HEDER till alla förskolepedagoger!! De är helt fantastiska och jag skulle ALDRIG klara av det jobb de gör, under de förutsättningar de har idag!
Jag arbetar "på sidan av" och fascineras varje dag över vilket hästjobb som görs inom förskolan!

Skolpersonal är också toppen, men det här inlägget handlar specifikt om förskolan. Skolan kallas ju trots allt vad det heter; Skola/Grundskola. Det är ingen som envisas med att kalla den något annat.
Förskolan behöver högre status i samhället!
Förskolan är bokstavligen samhällsbärande.
HELA arbetsmarknaden är beroende av att förskolan finns; inklusive andra samhällsbärande instutitioner som skolan, vården, polisen, renhållningen och så vidare och så vidare! Även förskolan själv är beroende av att förskolan finns, för alla pedagoger som har egna barn.
Jag tycker det minsta man kan göra för respekt är att kalla verksamheten vid sitt rätta namn. Speciellt efter 25(!) år.
Enligt min mening har befolkningen fått alldeles tillräckligt med tid att anpassa sig.
 
Jag tycker också att det här med "Det är enklare för barn att säga dagis" är ett uselt argument.
Jag har genom åren hört otroligt många tvååringar som nyss lärt sig prata använda ordet Förskola. Även om de såklart inte pratar "rent", men i den åldern gäller det ju typ 95% av alla ord de säger.
 
 
Ja, det är skillnad på om en person av misstag pratar om förskolan och säger "dagis", blir rättad, ber om ursäkt och rättar till sitt vokabulär...
vs
om en person säger "dagis", blir rättad och genast kontrar med "Jag har då alltid sagt dagis och kommer då alltid att säga dagis. Sådeså!"
Jag har absolut större förståelse för den första personen.
Men igen; jag undrar hur länge det egentligen tar innan en befolkning slutar säga fel av gammal vana.
Jag menar... det är ju inte ens en "ny grej" längre.
Det är 25 år sedan begreppet Daghem aka Dagis försvann. Som jag skrev i början; i en kvarts sekel har Förskola varit det enda ordet för denna pedagogiska verksamhet. Hur mycket tid behöver vi?
Men måste man nu prompt använda ett "gulligt ord med is-ändelse", vad är det för fel på Föris?
Det är exakt samma princip som med Dagis (som ju är en förkortning av Daghem!) men det anspelar på rätt ord.
DAGhem - DAGis
FÖRskola - FÖRis
 
 
Tack för mig!

4 kommentarer:

Annika sa...

Old habits die hard, så är det.
Försöker säga förskola, men vill säga dagis (jag vet, jag hör ... )
MEN ja, jag försöker verkligen använda förskola, borde väl säga föris. Det ligger bättre i munnen.
Sällan jag använder ordet iofs. Men jag jobbade på dagis i Sthlm på 80-talet, alla sa dagis då. Ingen sa barnkrubba eller barndaghem. Vet inte när dagis (alltså ordet) blev ett begrepp. MEN kanske ngn ngn på 70-talet. OCH isf lärde sig folk det ordet snabbt.
Jag vet att folk som jobbar på föris blir irriterade när gamla stofiler säger dagis (jooo, jag har fått höra det, hehe). Jag har flera vänner i Sverige som jobbar på förskola. Ingen av dem skulle säga dagis, det fastän de flesta redan på 80-talet jobbade på dagis. MEN idag använder ingen av dem dagis, bara föris.
Så visst går det utmärkt att lägga om tänket.
Men människan är seeeeeeeeeg ...
:D

Erica sa...

Hej Annika!

Haha, ja det verkar så...
Det tar lång tid. Det verkar som att det tar lång tid. Blir mest så frustrerad över att det ska ta SÅ lång tid.
När det dessutom finns så många "Jag har alltid sagt dagis och kommer säga dagis"-människor och använder det ordet runt sina barn... ja, då blir det ju aldrig någon ändring.
För då kommer de barnen också att säga Dagis, för att det var vad de sa när de var små...

Yes, som jag skrev så har jag trots allt betydligt större förståelse för de som använder det av misstag av gammal vana (även fast det gått lång tid), än människor som bitskt börjar käfta emot.
Det jag också tänker att du (och andra utlandssvenskar) faktiskt har en lite annan marginal.
Speciellt du som inte bott i Sverige på så länge (räknar permanent boende och inte sommarbesöken även om de är lite längre).
När du flyttade till USA var det ju fortfarande flera år kvar innan skiftet, och barnomsorg i USA heter ju trots allt fortfarande Daycare. Är ju i princip direkt översatt Dagis.
Så du får absolut ett visst frikort som jag vägrar ge till vuxna människor som är uppvuxna och aldrig bott någon annanstans än här i Sverige.

Jag skulle också tro att ordet Dagis etablerade sig på riktigt någon gång under 70-talet, i och med att det var det årtiondet som hade kampen om "Daghem till alla".
Och wow! Jag kom precis NU på att det är lika lång tid från 70-talet till 1998, som det är från 1998 till idag... Borde ju vara något för bakåtsträvarna (alltså de som i sten blåvägrar ändra sig) att tänka på.

Men som sagt; har man haft sitt permanenta boende utanför Sverige i trettio år har man definitivt ett visst frikort i den här typen av frågor! DET tycker jag! :-D

Stora Kramar!

Elisabeth sa...

Ja, visst är det konstigt med de som vägrar byta ord. Det är ju, precis som du skriver, en annan sak om man säger dagis av gammal vana. Hur vanligt tror du förresten att ordet "föris" är? Mina kollegor med barn på förskolan säger alltid just förskola, aldrig "föris", men det kanske är vanligare på andra ställen än här.

Erica sa...

Hej Elisabeth!
Eller hur! Det nästan fascinerar mig hur vissa människor kan vara så stockenvisa! Och det stör mig så mycket!!
Precis; säger man fel av gammal vana är det en annan sak. Speciellt om man rättar till det efter att man fått det påpekat för sig.
OCH som jag skrev till Annika; jag har också full förståelse om man bott utomlands i många år. När exempelvis hon flyttade till USA hette det ju faktiskt fortfarande Dagis. Och där borta heter ju dessutom barnomsorgen Daycare, vilket bokstavligen blir Dagis.
DÄREMOT har jag numera så mycket mindre förståelse för att så många fortfarande inte "vant" sig, när det kommer till människor som är födda, uppvuxna i och aldrig bott någon annanstans än i Sverige.
En kvarts sekel är ju trots allt en rätt lång tid. På 25år har en hel generation hunnit växa upp.

Har också hört argumentet (genom åren) att "men Dagis är LÄTTARE för barnen att säga!". Vilket är ren BS. Jag har hört många tvååringar, som inte kan prata rent än, använda ordet Förskola utan problem (annat än att de allmänt inte pratar "rent" då).
Det är helt enkelt envisa människor som bara inte VILL ändra och som därför skyller på barnen, anser jag.

Här där jag bor används inte heller "föris", utan vi säger Förskola.
Lite fördomsfullt så är min känsla att ordet Föris är lite mer av en storstadsgrej. Eller vem vet; kanske mest en internet/sociala mediegrej...
Tog mest med det i texten eftersom ett av argumenten för att säga Dagis brukar vara typ "Det är mysigare/gulligare/hemtrevligare att säga Dagis". Därför menade jag bara att om det nu är så viktigt (för dessa människor) att ordet slutar på -is så använd då hellre Föris, då det är samma princip men mer rätt än vad Dagis är.

Stort Tack för din feedback!